کلاسهای خلاقیت و آهنگسازی سطح پایه، هنر جو را به سمت نوشتن قطعاتی بکر و الهام بخش سوق می دهند تا از طریق موسیقی خود، به بیان شخصی و ابراز وجود بپردازد. این مبحث برای سطوح مبتدی   ومتوسط طراحی شده است و شامل مفاهیم با ارزشی برای نوشتن موسیقی مبتکرانه و خلاق می باشد که از سویی قواعد بنیادی ریتم، ملودی و هارمونی مطرح می کند و از سوی دیگر فرم در موسیقی، تئوری و تکنیک های آهنگسازی را به چالش میکشد .( کتابهایی که در این دوره ها تدریس میشوند، کتابهای ترجمه شده “موسیقی اثر من “در پنج جلد میباشد.) در این کلاس ها، ابتدا با مشاهده جرقه های خلاقیت، در وجود هر هنر جو، شوق و شور آهنگسازی برای ساخت قطعه خودش ایجاد می گردد و سپس هنرجو در مسیر ارزشمندی که از ترکیب خلاقیت طبیعی با مهارت های موسیقایی ایجاد می شود، قرار میگیرد.  آشنایی بیشتر هنرجو با مفاهیم موسیقایی، از طریق یکسری فعالیت های سرگرم کننده و جذاب صورت می گیرد و برای تجربه کردن اصوات و ملودی ها، به او بداهه نوازی، آموزش داده می شود. در این دوره همچنین برای استفاده کردن از تجربیات دیگر آهنگسازان،  قطعات آنها آنالیز و بررسی می گردد.
در کلاس آهنگسازی سطح پیشرفته، موسیقی تماتیک و تحرک در ملودی،نگارش انوانسیون و فوگ،تکنیک های واریاسیون،نگارش فرم سونات و روندو، پلی مدالیته و پلی تنالیته، موسیقی دوازده نتی، نماد شناسی قرن بیستم و … تدریس می شود.

توضیح مختصری درباره ی كنترپوان : اروپایی تا قرن ٨ میلادی به صورت یک‌صدایی اجرا می‌شد. پس از قرن نهم میلادی رو به تکامل نهاد و به تدریج به دوصدایی، سه‌صدایی و چندصدایی رسید و نام آن را کنترپوان نهادند. کنترپوان از دورهٔ رنسانس در اروپا رواج یافت و در دوره باروک به اوج و شکوفایی رسید. از کانن و فوگ به عنوان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش کنترپوان یاد می‌کنند.علم هماهنگی صداها با یکدیگر‪ ‬تعاریف اولیه‪ ‬کانتوس فریموس‪ ‬به ملودی اولیه ای گفته میشود که میخواهم در‪ ‬مقابل ان ملودی دیگری بنویسیم‪ ‬که با علامت اختصاری‪ Cf ‬نشان داده‪ ‬میشود‪ ‬کنترپوان‪ ‬به ملودی که در مقابل‪ Cf‬نوشته میشود گویند‪ ‬وبا علامت اختصاری‪ CP‬نشان داده میشود‪ ‬بر خلاف هارمونی در‪CP ‬یک ملودی مهمتر از بقیه‪ ‬ملودیها نیست‪ ‬بلکه همه بخشها از لحاظ ارزش یکسان‪ ‬هستنددر کنترپوان، دو یا چند ملودی روی هم نگارش می شوند؛ به نحوی که همزمان اجرا شوند. در نتیجه ی این هم صدایی، فواصلی بین نت های دو (یا چند) ملودی تشکیل می شود. ترتیب این فواصل باید از قوانین کنترپوان تبعیت کنند. در این صورت، نتیجه نهایی دارای صدادهی مشخصی در محدوده نوعی زیبایی شناسی خواهد بود.

هارمونی دانشی است براي چند بخشی کردن موسيقی بر پايه خصوصيتهای آکوردها و شايستگی وصلشان به يکديگر به قصد ساختن پايه اي براي ملودى قطعه. کسانی که قصد اموختن هارمونی را دارند بايد به تئوری بنيادی موسيقی احاطه کامل داشته باشند. هارمونی به معنای وحدت و هماهنگی است و بیانگرِ یگانگی در اجزا و تشکیل یک واحدِ کل است. هارمونی فرایندی از ترکیبِ صداهای فردی است که با شنیدن همزمانِ آن‌ها تحلیل می‌شود.واژه ی هارمونی یا هماهنگی که از هارمونیکز یا فراهنگ ها گرفته شده است .در اصل علمى است که قواعد آن به منظور ایجاد یک نظمی در تسلسل و ترکیب اصوات موسیقی وآکورد ها پایه گذاری شده است.
در آغاز هارمونی يک دانش مقدماتی به نام – اکورد شناسی بايد فرا گرفت.هارمونی، علم توالی آکوردها در موسیقى به نحوی که اصول هدایت صوتی و زیبایی شناسی رعایت شود. در هارمونی کلاسیک، قوانین متعددی برای هارمونی نویسی وجود دارد. این قوانین معمولاً برگرفته از منطق هارمونی در آثار آهنگسازان برجسته کلاسیک است.
درس هارمونی از دروس ‍مهم و اساسی موسیقی کلاسیک بوده و فراگیری آن چه برای علاقه مندان درس آهنگسازی و چه برای نوازندگان ‍یشرته بسیار مفید وضروری می باشد .
در کلاس هارمونی گام ها، فواصل، تریاد ها، پیوند های هارمونیک، فرود ها، بافت موسیقیایی آوازی و سازی ،هموفونیک، انواع آکورد های هفتم، نهم ناقص، ششم ناپولی، آکورد های تغییر یافته ی کروماتیک و … تدریس می شود.