نشست بیست و چهارم با نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر

نادر مشایخی- گذرموسیقیآهنگساز و رهبر ارکستر و فرزند بازیگرقدیمی سینما و تاتر جمشید مشایخی است . وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در تهران، به هنرستان عالی موسیقی راه یافت و پس از آن تحصیلات خود را دردانشگاه موسیقی وین در اتریش و در رشتهٔ آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیک ادامه داد و با درجهٔ ممتاز فارغ‌التحصیل شد. مشایخی در سال  ۲۰۰۱ «آنسامبل وین ۲۰۰۱» را تشکیل داد و از همان سال‌ها رهبری گروه‌هایی چون وین ۲۰۰۱ و کاپلا کوندورتا و همکاری با هنرمندانی چون هانا شیگولا را آغاز کرد.از دیگر فعالیت‌های این آهنگساز شرکت در جشنواره‌های موسیقی در اروپا، آمریکا و آسیا، رهبری ارکستر سمفونیک تهران و اجرای کنسرت با این ارکستر در اتریش (دو بار) و آلمان، تدریس در دانشگاه تهران، دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر، دانشکدهٔ صدا و سیما و کنسرواتوار تهران اشاره کرد. در میان تجربه‌های مشایخی در زمینهٔ آهنگسازی می‌توان به ساخت ۹۶ قطعه برای سُلو، موسیقی مجلسی، موسیقی ارکستری و اپرا، ساخت سمفونی فیه ما فیه (سه اثر)، اپرای ملکوت، قطعهٔ ارکستریِ پشیمانی کنتیمنتو، مجموعهٔ تولدی دیگر (روی ترجمهٔ آلمانی اشعار فروغ فرخزاد)، اجرای پروژه‌های موسیقی تلفیقی اصیل ایرانی در همکاری با هنرمندانی چون حسین علیزاده و هوشنگ ظریف (فستیوال سالزبورگ) و ساخت سمفونی مولانا برای صدا و سیما اشاره کرد. وی همچنین در پی کشف کیفیت موسیقایی متفاوتی در کارهای عالیم قاسمف، آثاری را با این هنرمند آذری و دخترش «فرغانه قاسمف» اجرا کرده‌است
پیرامون صحبت هایی که او در جلسه نشست گذر موسیقی داشت میتوان به این
نکات زیر اشاره کرد:
-مونته وردی و کیج از جمله کسانی هستند که نوآوری هایشان مسیر تاریخ
موسیقی را تغییر داد.
– در ایران با نوازندگان ایرانی بسیاری از کارهای کیج را اجرا کردیم که
نسبت به خارج از کشور استقبال بسیار خوبی بود.
– دوران فعالیت هنری کیج را می توان به 4 دوره تقسیم کرد.دوره ی نامگذاری
رمانتیک یکی از همین دوره هاست. دوره ای که او برای قطعاتش اسامی رمانتیک
انتخاب می کند. به این معنا که در نامگذاری قطعات موسیقی از اسامی غیر
مرتبط و خارج از موسیقی استفاده می کند. کاری که در دوره ی رمانتیک انجام
می شد.
-دوره ی  دیگر زمانی بود که کیج آثاری پیانویی برای پیانوی دستکاری شده
ساخت. او می خواست از پیانو صدایی جدید بگیرد.که با قرار دادن قطعاتی در
پیانو صدای پیانو رو تغییر داد.
-در دوره ای دیگر کیج رو به سوی شرق دارد. از موسیقی کشورهایی همچون چین
و ژاپن الهام می گیرد و سعی می کند آن ها را در آثار خود به کار گیرد.
-کیج در دوره ای روی عوامل تصادفی در موسیقی تمرکز می کند.  هر انتخابی
عدم انتخاب گزینه های دیگر است. پس کیج سعی  می کند انتخاب را حدف کند و
شانس را دخیل این ساخت موسیقی کند.
-کیج شنیدن موسیقی را هم دچار تحول کرد.اینکه شنونده به طور فعال در
شنیدن یک قطعه مشارکت می کند.
-موسیقی رمانتیک یک سوءتفاهم بزرگ است. همه ی این سوءتفاهم از اینجا آغاز
شد که موزیسین های سعی کردند مسائل غیر موسیقیایی را با موسیقی بیان
کنند.
-سمفونی پاستورال بتهوون یک پیشنهاد در فیگورشناسی جدید بعد از انقلاب
فرانسه بود. او از نشانه هایی بهره برد که مخصوص قشریا طبقه ی خاصی نبود.

نادر مشایخی- گذرموسیقی