نشست پنجاهم گذر موسیقی با بهزاد عبدی آهنگساز

بهزاد عبدی-گذرموسیقی عبدی متولد 20 فروردین 1352 در تهران است. او دانش آموخته ی رشته ی
متالورژی دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی است. پس از اتمام دوره ی
کارشناسی در پی علاقه ی شخصی خود برای تحصیل موسیقی در مقطع کارشناسی
ارشد به اکراین رفت. خود درباره ی تحصیل در اکراین می گوید:« به این علت
نرفتم تا شکل آن ها بشوم، رفتم که آن ها را شکل خودم کنم.»
عبدی در سال 1388 آغاز به ساخت موسیقی فیلم کرد. او در همان سال جایزه ی
جشنواره ی فیلم فجر را برای فیلم «آل» دریافت کرد. خانه ی پدری 1389، برف
روی شیروانی داغ 1389، دهلیز 1391و مزار شریف 1393 از جمله فیلم هایی
هستند که او آهنگسازی آن ها را بر عهده داشت. عبدی برای دومین بار دز سال
1393 برای فیلم مزار شریف برنده ی سیمرغ بلورین جشنواره ی فجر شد.
در بخش دیگر کارنامه ی آهنگسازی عبدی می توان کارهایی مرتبط با ورزش
دید.سرود ایران در بازی های المپیک 2006 و قطعه ای برای فدراسیون فوتبال
که امیر تاجیک خواننده ی آن بود از ساخته های عبدی است.
عبدی در نشست گذر موسیقی درباره ی نخستین آشنایی های خود با موسیقی گفت:
در مدرسه،  سر صف یکی از معلمان سرود 22 بهمن را با سنتور اجرا کرد. صدای
ساز و حرکت دستان او روی ساز من را بسیار مجذوب کرد. اولین برخورد من با
موسیقی به این زمان بر می گردد. نقطعه ی عطف دیگر آشنایی من با موسیقی در
سال اول راهنمایی بود. معلم امور تربیتی مدرسه زمانی که از علاقه ی
فراوان من به موسیقی آگاه شد من را به گروه سرود منطقه ی 5 فرستاد که
همیشه در مسابقات اول بود. معلم سرود آنجا که نابینا بود قطعات مربوط به
سرود را با مهارت اجرا می کرد. برایم عجیب بود که او چگونه می تواند این
کار را انجام دهد. به جرات می توانم بگویم که آنجا موسیقی من را سحر کرد.
پس از آن در دوره ی دبیرستان بود که یک اجرا در مدرسه ی البرز انجام شد.
تاثیر حضور در آن اجرا آنقدر بود که پیش یکی از نوازندگان آن گروه آقای
قاسمی رفتم و گفتم که می خواهم موسیقی را یاد بگیرم. پس از آن بود که
نوازندگی را جدی آغاز کردم. مدت زیادی سنتور و دف و سه تار می نواختم.
مدت ها شاگرد آفای فرهاد فخرالدینی بودم و از ایشان بسیار آموختم.
در ادامه ی جلسه قطعه ای از فیلم آل اولین تجربه ی عبدی در موسیقی فیلم
پخش شد. این قطعه با 80 نفر نوازنده و 40 نفر کر اجرا شد.
در ادامه ی جلسه عبدی درباره ی موسیقی فیلم می گوید: متاسفانه در موسیقی
فیلم ایران گاه از سمپل به جای موسیقی فیلم استفاده می شود. افکت های
کامپیوتری که برای ایجاد حس خصوصا در فیلم های ترسناک استفاده می شوند
موسیقی فیلم نیستند. موسیقی فیلم به شیوه ی درست آن قابل اجرا با ارکستر
است. نه صرفا ارکستر کلاسیک بلکه ارکستر الکترونیک نیز جزو همین داستان
است. کارهای کسانی مثل ونجلیس و کیتارو را می توان با ارکستر الکترونیک
اجرا کرد. موسیقی فیلم باید تم داشته باشد. آهنگساز فضاساز صرف نیست.
فضای سازی می کند اما آهنگسازی او در اولویت است. آهنگساز باید تم بساز.
فیلم هایی مثل پاپیون تم های فراموش نشدنی دارند.
در ادامه ی جلسه ی گذر موسیقی بهزاد عبدی درباره ی اهمیت توجه به موسیقی
ایرانی گفت: باید موسیقی خودمان را جدی بگیریم. نه برای خودمان. چون برای
خودمان که جدی هست. موسیقی ایرانی را باید با نگاهی جدی گرفت که آن را به
دنیا نشان دهیم. موسیقی ایرانی اگر بخواهد هارمونی خاص ایرانی را پیدا کند بایداز دل تم بیاید.

نویسنده: پوریا ممتازفر

 

بهزاد عبدی-گذرموسیقی

 

 

 

 

 

بهزاد عبدی- گذرموسیقی