نشست شصت و سوم گذرموسیقی با مهیار علیزاده آهنگساز

مهیار علیزاده-گذرموسیقیمتولد سال ۱۳۶۰ در تهران است. از ۱۰ سالگی و با حمایت‌های بی‌دریغ مادر و تشویق‌های مکرر پدر که خود از اهالی هنر و از نقاشان بنام معاصر ایران می‌باشند، نواختن ساز تار و فراگیری موسیقی ایرانی را در محضر استادکیوان ساکت آغاز می‌نماید و پس از چندین سال به همراه استاد، در کنسرت‌های مختلف و به عنوان نوازنده ارکستر وزیری، ایشان را همراهی می‌کند.علیزاده که از آموزش کیوان ساکت بهره می‌بُرد، به عنوان تنظیم کننده، ناظر ضبط و نوازنده، در آلبوم‌ها و کنسرت‌های متعددی با او همکاری داشته‌است.سال ۸۸ وی تصمیم می‌گیرد تا قبل از سفر به اتریش، آلبومی که ساخت آن در ارمنستان کلید خورده بود را به‌طور کامل ضبط و منتشر کند. پس از مشورت با علیرضا قربانی که همواره از وی به عنوان یکی از تواناترین و با اخلاق‌ترین خوانندگان حال حاضر کشور یاد می‌کند، توافق می‌کنند که انجام این پروژه را با همکاری یکدیگر آغاز کنند. این اثر حریق خزان، نام می‌گیرد و پس از انتشار توسط شرکت فرهنگی – هنری آوای باربد، به پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی ایرانی در سال ۱۳۹۱ بدل می‌گردد، و در محافل هنری از آن به عنوان برترین آلبوم موسیقی سال سخن می‌گویند.از فعالیت‌های دیگر و اخیر او می‌توان به آهنگسازی برای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و انیمیشن، آهنگسازی آلبوم «در شعله با تو رقصان» با همکاری صابر ابر و آهنگسازی آلبومی با حضور همایون شجریان و علیرضا قربانی در کنار هم نیز اشاره کرد. آخرین آلبوم او با نام «دخت پری وار» با همکاری علیرضا قربانی در سال ۱۳۹۵ منتشر شد که جزو ده آلبوم پرفروش ایران در این سال است.

 

آثار

آهنگسازی و تألیف آلبوم حریق خزان با صدای علیرضا قربانی (۱۳۹۱–۱۳۸۹)،تأسیس گروه موسیقی معاصر ایرانی،آهنگسازی موسیقی متن فیلم سینمایی فرشته‌ها با هم می‌آیند به کارگردانی حامد محمدی، ۳۲مین جشنواره فیلم فجر،آهنگسازی موسیقی متن سریال پرده‌نشین و تیتراژ آن با صدای علیرضا قربانی و کارگردانی بهروز شعیبی (۱۳۹۳)،آهنگسازی و تألیف آلبوم، با صدای علیرضا قربانی و همایون شجریان،آهنگسازی و تألیف آلبوم در شعله با تو رقصان، با دکلمه صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها (۱۳۹۴)، آهنگسازی و تألیف آلبوم دخت پری‌وار با صدای علیرضا قربانی (۱۳۹۴–۱۳۹۲)، آهنگسازی موسیقی متن انیمیشن درخت پرتقالی به کارگردانی امیرهوشنگ معین(۱۳۹۵)، آهنگسازی و تألیف آلبوم، به همراه فردین خلعتبری، با صدای محمد معتمدی (۱۳۹۵)،آهنگسازی و تألیف آلبوم، با صدای مهران مدیری (۱۳۹۶)، آهنگسازی و تألیف آلبوم با صدای پارسا خائف (۱۳۹۹).

مهیار علیزاده پس از ارائهٔ آلبوم موفق حریق خزان آلبوم دیگری، منتشر کرد. این آلبوم کار مشترکی بین دو خواننده و جوان و آتیه دار ایرانی، علیرضا قربانی و همایون شجریان است. این نخستین بار پس از انقلاب است که یکی اثر با دو خواننده آن هم در چنین سطحی ارائه می‌شود.