کیاوش صاحب نسق نشستهای تخصصی گذرموسیقی www.gozaracademy.com

نشست دوم گذر موسیقی با کیاوش صاحب نسق دکترای آهنگسازی معاصر

کیاوش صاحب نسق| گذرموسیقی

کیاوش صاحب‌نسق،سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شد. صاحب‌نسق، آهنگساز و مدرس دانشگاه، در کنار آموزش موسیقی کلاسیک غرب به آموزش موسیقی کلاسیک ایرانی نیز علاقه‌مند شد و ردیف‌ موسیقی ایرانی را نزد «مسعود شعاری» و «حسین علیزاده» آموخت.او در سال‌های میانی دهه 70 به اتریش رفت تا به تکمیل آموزش‌ها ‏ در مدرسه‌ موسیقی گراتس به‌عنوان دانشجوی رشته‌ آهنگسازی و تئوری موسیقی بپردازد.کسب آموزش از پروفسور ‏‏«برت فورر» و دریافت درجه‌ی دکترای آهنگسازی از دانشگاه هنر و موسیقی گراتس اتریش از جمله توفیق‌های صاحب‌نسق به شمار می‌رود.صاحب‌نسق بعد از اخذ درجه دکتری به تهران بازگشت و به تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پرداخت.خلق آثار در سه دسته آهنگسازی برای پیانو، ارکستر و درمحدوده‌ ‏موسیقی الکترونیک و کامپیوتر از جمله تلاش‌های خلاقه این آهنگساز به شمار می‌رود که آلبوم‌های «لالایی زیر آوار»،«…و اینجا در سکوت» و «لحظه ها» حاصل این کوشش است.

آشنايى با پيانو نزد خانمها هاراطونيان، رضايى، شهسا و آقايان فرمان بهبود و فريدون ناصحى تئورى موسيقى و سلفژ نزد آقاى شریف لطفی هارمونى مقدماتى، پيشرفته و كنترپوان نزد آقايان مهران روحانى و محمدرضا درویشی دوره‌هاى هارمونى فشرده نزد آقاى علیرضا مشایخی آشنايى با ساز سه تار و رديف نزد آقاى مسعود شعاری و مدتى كوتاه نزد آقاى حسين عليزاده با شروع به يادگيرى پيانو اولين تلاشها در نوشتن قطعاتى براى اين ساز و سازهاى ديگر بداهه‌نوازى بر روى پيانو، آشنايى با موسبقى جاز و برخورد مقدماتى با موسيقى كامپيوتر همكارى با صدا و سيما، نوشتن قطعاتى براى پيانو، اركستر مجلسى و اركستر بزرگ موسيقى فيلم كوتاه خاطرات عكاس پير و موسيقى تئاتر آواز قنارى (مرگ كلاغ) موسيقى نقاشى متحرك شركت زيراكس به عنوان تجربه‌اى در ارتباط با تصوير از سال ۱۳۷۳ورود به دانشگاه موسيقى گراتس، اطريش در رشته آهنگسازى و تئورى موسيقى نزد پروفسور برت فورر – Beat Furrer دنبال كردن تجربه‌ها در موسيقى كامپيوتر و الكترونيك و بداهه‌نوازى در سبك‌هاى متفاوت  تحقيق در باب ارتباط خطوط استخراج شده از نسبت‌هاى طلايى و رديف موسيقى ايران ترجمه مقالاتى در باب موسيقى ميكروتونال و تحقيق در چگونگى استفاده از اين تحربه‌ها در ثبت دقيقتر موسيقى رديف و محلى ايران كه تعمقى در امكان قانونمندى چند صدايى‌ها در اين موسيقى را پيامد خواهد داشت اجراى قطعات متعدد در چهارچوب انجمن موسيقى مدرن سيمى ديگر در گراتس و اسلوانى اجراى قطعه «لالايى زير آوار» به ياد زلزله‌زدگان شمال كشور به رهبرى نصیر حیدریان با ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت انتشار سی دی های لالایی زیر آوار – موسیقی برای ارکستر و کامپیوتر و …و اینجا در سکوت – بداهه نواری های پیانو

کارگاه موسیقی – زمستان ١٣٧٨

دعوت از آهنگسازان ايرانى مقيم خارج و داخل كشور براى نوشتن قطعاتى براى اجرا در اطريش برگزارى كنسرت نواى ايران در سال ۲۰۰۲ براى كوارتت زهى آثار آهنگسازان ايران موسيقى فيلم Outer Space ساخته پتر چركاسکى – برنده جايزه فستيوال بين‌المللى فيلم گراتس موسيقى آرم تريلر فستيوال بين‌المللى فيلم 99 Viennale در وين موسيقى غرفه ايران در نمايشگاه جهانى اكسپو ۲۰۰۰ در هانوور، آلمان شركت در فستيوال بين‌المللى موسيقى مدرن اطريش 2000 Musik Protokoll با قطعه «لحظه منجمد شده» برنده جايزه موسيقى شهر گراتس در سال ۲۰۰۱ شركت در فستيوال بين‌المللى موسيقى مدرن اطريش 2002 Hoergaenge با قطعه «Memento» تابستان ۲۰۰۲ فارغ‌التحصيل در رشته آهنگسازى و تئورى موسيقى با درجه ممتاز با موضوع پايان‌نامه “ميكروتوناليته در موسيقى ايران” — بررسى نظريات مختلف در باب اندازه‌گيرى فواصل در موسيقى رديف برگزارى سمينارهاى آشنايى با موسيقى معاصر و آهنگسازى در قرنى كه گذشت در ايران- تابستان ۷۹ و ۸۱ ترجمه كتب متعدد در باب موسيقى ميكروتونال، شيوه‌هاى نوين اجرايى در سازهاى اروپايى وآشنایی کودکان با ارکستر برنده بورسیه بزرگ آهنگسازی اطریش ٢٠٠٣