موسیقی کولی چیست و چگونه آغاز شد | گذرموسیقی

موسیقی کولی 

موسیقی کولی در مجارستان، رومانی و کشورهای شبه جزیره ی بالکان ریشه دار است.در این مناطق ، این موسیقی از ریشه ها و خاستگاه های موسیقی فولک بومی بهره می برد.از جمله آواز خوانی آرام و حزن انگیز، ملودی های تند رقص، دست زدن، اصوات دهانی، و قاشق زدن های چوبی.این موسیقی با عناصر شرقی نظیر گیلیساندو (لغزش تند انگشتان روی کلیدها / سیم های ساز برای تولید آهنگی سریع)، دستکاری در طنین صدا و بداهه نوازی درآمیخته است.
به لحاظ تاریخی، کولی ها اغلب به عنوان نوازندگان دوره گرد و فروشندگان خانه به دوش زندگی کرده اند و موسیقی شان بیش از همه در میان خودشان، بخصوص در جشنواره ها و مراسم ها زنده است. نوازندگان کولی در سراسر منطقه ی بالکان و اروپای مرکزی با نوازندگی در مراسم های عروسی روستاییان امرار معاش می کردند. آنها دائم در سفر بودند. از این رو با موسیقی های فولکلور محلی آشنا شدند و آنها را به کسب و کار پر رونق منحصر به فرد خود افزودند و یک موسیقی ترکیبی عوام پسند خلق کردند.کولی ها احتمالا بارها با موسیقی دان ها و مطرب های یهودی اروپای شرقی نواخته اند.
به لحاظ تاریخی، اقوام کولی به دلیل سیاست های تبعیض آمیزی که مانع از هم آمیزی کامل می شد، در حاشیه ی شهرستان ها و روستاها زندگی می کردند و این پیشینه، مضامین این نوع موسیقی را معلوم کرده است: جشن و سرور، عشق، نوشیدن، زندگی، و بازی های روستایی.

موسیقی کولی-گذرموسیقی
گوناگونی احساسات
موسیقی کولی سوزناک و اندوه آور است و زیرژانرهایی دارد مشتمل بر آواز های غنایی با گام های آهسته که کارکردش به نوعی تخلیه ی احساسات و عواطف یا برون ریزی غم های مشترک است.
در عین حال رقص های کولی تند و شاد است.این رقص ها نوعی نیروی رانش پر تکاپو فراهم میکنند که میتواند به مراسم های طولانی و چند روزه ی عروسی ها و جشنواره های کولی نیرو برساند.
در سده ی نوزدهم فعالان جنبش ملی گرایی در اروپا شرقی و مرکزی از فرهنگ کولی ها بهره بردند.موسیقی دان هایی همچون فرانتس لیست،پیانیست خوش قریحه و بعدتر بلا بارتوک آهنگساز در ساخت آهنگ کلاسیکشان، عناصری از سنت موسیقی کولی ها را به عاریت گرفته اند.
با این حال در خلال سده ی بیستم فرهنگ کولی در دوره ی حکومت نازی ها ، اتحاد شوروی و کشورهای بلوک شرق در معرض ظلم و همگون سازی قرار داشت.
فیلم سینمایی دوران کولی ها (1988) ساخته ی امیر کوستریتساف کارگردان بازیگر و موسیقیدان صربستانی درباره ی کولی ها به مخاطبان غربی آگاهی داد و بستری فراهم کرد برای موسیقی گوران بِرِگوویچ، آهنگساز بوسنیایی که یک دسته ی همنواز چهل تایی متشکل از یک دسته ساز های بادی برنجی، بگ پایپ ها، یک دسته ی ساز های زهی و یک کُر مردانه را رهبری میکند.

 

موسیقی کولی-گذرموسیقی