کلید های موسیقی | گذر موسیقی

کلیدها یکی از رایج ترین نمادهایی هستند که در موسیقی مشاهده میکنید و اولین چیزی است که در آغاز یک قطعه ظاهر می شود. پس بهتر است درباره ی این کلید ها بیشتر بدانید:

Treble Clef یا کلید سل

کلید سل رایج ترین کلید در موسیقی است. نمادی که برای کلید سل استفاده شده است مانند حرف “G” است که قسمت پایین آن خط دوم را دربر میگیرد. این نشان می دهد که نُت خط دوم G است. به همین دلیل این کلید به G clef نیز معروف است.بسیاری از سازهای کوبه ای ، برنجی و کوبه ای تنظیم شده با دامنه بالاتر از کلید سل استفاده می کنند. روی پیانو نیز این کلید با دست راست نواخته می شود.

کلید سل- گذرموسیقی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bass Clef یا کلید فا

کلید بعدی، کلید فا است. نمادی که برای کلید فا استفاده شده است مانند یک ویرگول برعکس با دو نقطه در سمت راست آن است و نقطه ها بین خط چهارم قرار دارد که نشانگر قرار دادن نُت فا است. به همین دلیل است که به کلید فا نیز معروف است. سازهای موسیقی در محدوده پایین تر ، مانند گیتار باس ، از کلیدفا استفاده می کنند. روی پیانو نیزاین کلید با دست چپ نواخته می شود.

وقتی کلید فا روی خط سوم قرار گیرد، کلید بارتون نامیده می‌شود. این کلید دیگر مورد استفاده نمی‌باشد. قبلاً، از آن برای نوشتن بخش باریتون در موسیقی آوازی استفاده می‌شده‌است.

وقتی کلید فا روی خط پنجم قرار می‌گرفت، به آن کلید باس پایین گفته می‌شد. نت‌خوانی این کلید مانندِ کلید تربل بوده، اما در حقیقت نتها دو اکتاو پایین‌تر بودند. این کلید دیگر مورد استفاده نیست. قبلاً، از آن برای نوشتن بخش‌های پایین باس استفاده می‌شد (برای مثال در کارهای هنریش شوتز).

 

کلید فا- گذرموسیقی

 

 

 

 

 

 

 

C Clef کلید دو

قسمت مرکزی کلید دو به نت دو اشاره می کند. درواقع قسمت مرکزی این نت روی خط سوم قرار میگیرد و آن را کلید دو  هم می نامند. در هنگام نواختن ویولا از کلید آلتو استفاده می شود. وقتی قسمت میانی شکاف کلید دو  به خط چهارم اشاره کند. در سازهای موسیقی مانند کنترباس و باسون از این کلید استفاده می شود.

وقتی کلید دو روی سومین خط حامل قرار می‌گرفت، به آن کلید آلتو گفته می‌شد. در تمامی کلیدهای دو، این خط نشانگر نت دو وسط است. این کلید (گاهی نیز کلید ویولا نامیده می‌شود) اکنون برای ویولا، ویولا داگامبا و ترمبون آلتو استفاده می‌شود.

وقتی کلید دو روی خط چهارم قرار می‌گیرد، به آن کلید تنور گفته می‌شود. از این کلید برای نت‌نویسی محدوده بالایی باسون، ویلن سل، یوفونیوم، کنتر باس و ترومبون (که همگی از کلید باس در پایین و وسط محدوده صوتیشان استفاده کرده، و در محدوده صوتی بسیار بالا، کلید سل مناسب‌تر است)

در گذشته، کلید دو گاهی روی خط پنجم قرار گرفته و کلید باریتون نامیده می‌شد، همانند کلید فای خط سوم، که هر دو دقیقاً یکی بودند. به دلیل این برابری، این کلید به ندرت در گذشته‌استفاده می‌شده.

 

کلید دو- گذرموسیقی

 

 

 

 

 

 

کلید ریتم Clef

کلید ریتم با نام کلید خنثی کلید پرکاشن  نیز شناخته می شود. بر خلاف سایر کلیدها ، این کلید ریتم را نشان می دهد نه گام ها را. این نوع کلید هنگام نواختن سازهایی مانند مجموعه درام ، گانگ ، ماراکاس ،مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیدریتم- گذرموسقی